Informace o DPF

JAK PROBÍHÁ REGENERACE

Většina majitelů dieselových automobilů s DPF má svůj „návod“ na to, jak se chovat při probíhající regeneraci stejně jako já. Někdo tvrdí, že je potřeba zařadit pátý převodový stupeň a jet ideálně tak, aby se otáčkoměr zastavil v červeně označeném místě na otáčkoměru, a někdo naopak tvrdí, že není potřeba cokoliv dělat a když zastaví, nechá regeneraci „doběhnout“ na místě.

Já a spoustu zákazníků, kteří mají DPF indikátor s displejem budou mít o něco přesnější návod na to, jak může regenerace ideálně a rychle proběhnout.

Pokud se zahájí regenerace a máte k dispozici DPF indikátor s displejem, můžete si zobrazit teplotu před nebo za DPF filtrem. Ideální průběh regenerace je zaručen při teplotách okolo 600°C. Těchto teplot docílíte, když pojedete po rovině nebo do mírného kopce resp. budete stále držet nohu na plynu. Dostačující počet otáček motoru je okolo 2500 – 3000 za minutu klidně na třetí převodový stupeň. Při uvedené teplotě výše proběhne regenerace za cca 10 – 15 minut dle stavu DPF.

Po dokončení regenerace je dobré nechat DPF vychladnout alespoň na 250 – 300°C.

 

JAK FUNGUJE DPF

Hromadění popela ve filtrech pevných částic (DPF - Diesel Particulate Filter) je důležitým faktorem omezujícím životnost filtru, zvyšuje jeho tlakovou ztrátu a má nepříznivý vliv na spotřebu paliva. Hlavními zdroji popela jsou přísady do motorových mazacích olejů, paliva, opotřebení motoru. Složení a vlastnosti popela mohou být také ovlivněny chemií maziva, podmínkami výfukových plynů a strategií regenerace filtru (neúplná regenerace).

 

Pasivní regenerace – probíhá samovolně, když podmínky motoru odpovídají teplotám výfukových plynů přibližně 350–500 °C a teplota uvnitř DPF tak umožní samovolné hoření zachycených částic. Takovéto provozní podmínky odpovídají režimu konstantně vyššího zatížení motoru (setrvání motoru ve vyšších otáčkách a vyšším zatížení po delší dobu), například při jízdě po dálnici.

Aktivní regenerace – se spouští po ujetí vzdálenosti 300 - 1000 km, pokud nenastala možnost pasivní regenerace (tj. např. v městském provozu) a filtr se blíží svému naplnění. Maximální hodnota zaplnění je 24g. Teplota výfukových plynů je uměle zvýšena na asi 600 °C – používá se k tomu změna časování vstřiků motoru v kombinaci s vyšším množstvím paliva, aditiva, která podporují hoření nebo dokonce speciální dávkovací zařízení paliva po dobu regenerace do výfuku před DPF filtr. Aktivní regeneraci indikuje DPF control.